حمل و نقل جاده ای

شرکت گلرنگ ترابر با بیش از یک دهه تجربه در حوزه حمل و نقل مشغول به فعالیت می باشد.متوسط تعداد صدور بارنامه به صورت سالیانه در این شرکت حدود 100.000 عدد می باشد.

مقدمه

شعب شرکت گلرنگ ترابر در شهرهای بندرعباس، اشتهارد، قزوین، تاکستان، تهران، اسلامشهر، مشهد، ساوه و بندرانزلی به صورت شبانه روزی مشغول به ارائه خدمات به صنعتگران و صاحبین کالا می باشد.

  • مطالبی که در این مقاله به آن می پردازیم به شرح ذیل است:
  • تاریخچه حمل و نقل جاده ای
  • حمل و نقل جاده ای چیست؟
  • حمل بار ترافیکی
  • حمل بار تانکری
  • انواع حمل و نقل جاده ای
  • مزایا و معایب حمل و نقل جاده ای

 

تاریخچه حمل و نقل جاده ای

ایران به عنوان یک کشور باستانی دارای قدمت زیادی در صنعت حمل و نقل است و همین امر باعث گردید موضوع راهسازی در ایران دارای اهمیت زیادی باشد. شاید برایتان جالب است بدانید که ایرانیان 700 سال  قبل از میلاد حضرت مسیح به ساخت شناور در حوزه دریانوردی می پرداختند.

امپراتوری ایران در آن زمان بسیار وسیع بوده و رابطه خوب ایران باستان با مصر سبب رونق صنعت حمل و نقل دریایی و زمینی را برای ما فراهم کرده بود.

در دوره اشکانیان سیستم های ترابری و باربری شکل حرفه ای تری به خود گرفتند تا زمانی که در دوره سلطنت ساسانیان ایران به تجارت بین الملل می پرداخت و با کشورهای اروپایی و آفریقایی در ارتباط بود و همزمان با انقلاب صنعتی در دنیا ایران از طریق جاده ابریشم که جز بهترین جاده های دنیا بود تجارت های بین المللی خود را انجام می داد و در آن زمان به نوبه خود جز اولین ها در صنعت حمل و نقل محسوب می شد.


تاسیس اداره حمل و نقل در ایران

پس از اینکه سالیان سال ایران به صورت پیشتاز در منطقه فعالیت می کرد دولتمردان ایرانی در سال 1298 شمسی تصمیم به تاسیس یک اداره جهت مدیریت و رهبری امور حمل و نقل جاده ای گرفتند. با ایجاد این سازمان بسیاری از مشکلات مردمی و نارضایتی های مردم حل شد، چون با تاسیس این اداره بسیاری از رویکردهای مردمی اعم از تعیین کرایه ها، صدور بارنامه توسط پلاک های انضباطی، ایجاد یک سری قوانین مدون و ... سامان گرفت.


حمل و نقل زمینی چیست؟

همانطور که می دانید حمل و نقل زمینی یکی از رایج ترین روش های حمل و نقل محسوب می شود که سهم ناوگان داخلی حدودا 85% می باشد که این رقم بیانگر اهمیت حمل و نقل زمینی در ایران را نشان میدهد.

به طور کلی حمل و نقل زمینی  در حال حاضر توسط  کامیون و ریل صورت می گیرد که بیشتر محموله ها به مقصد ترکیه، آذربایجان و روسیه و سایر کشورهای دنیا ارسال می گردد.

مهم ترین بخش در صنعت حمل و نقل صدور بارنامه الکترونیک است که خوشبختانه شرکت گلرنگ ترابر در این زمینه سرآمد بوده و به صورت آنلاین و هماهنگ با سازمان راهداری کل کشور به این امر می پردازد. که جزیی ترین اطلاعات مربوط به یک بار شامل نام راننده، شماره پلاک کامیون، نوع بار، وزن، هزینه جابجایی، آدرس گیرنده، مقصد نهایی و ... قابل دسترس است. که بارنامه های صادر شده در سیستم گلرنگ ترابر در واقع یک بارنامه الکترونیکی بوده که هویت اطلاعات آن توسط وزرات راه و شهرسازی مورد تایید می باشد.

این بارنامه ها در سه نسخه صادر می گردد که هر سه نسخه باید توسط متصدی شرکت گلرنگ ترابر در شعبه مربوطه، گیرنده و فرستنده امضا شود.

به طور کلی حمل و نقل زمینی یک روش اقتصادی و بهینه برای ارسال بار محسوب می گردد که بین 3 تا 10 روز برای جابجایی بار زمان نیاز است.


انواع حمل و نقل جاده ای

 

حمل بار ترافیکی

 

نوع دیگری از حمل و نقل زمینی، حمل بار ترافیکی است. محموله های ترافیکی به کالاهایی گفته می شود که از نظر وزن و ابعاد نسبت به استاندارد ماشین های باری بسیار زیاد هستند و برای حمل باید با وسایل حمل و نقل ویژه و با شرایط خاص انجام شود.

مجوز حمل و نقل بار ترافیکی توسط سازمان راهداری و وزارت راه صادر می گردد.

از انواع خودروهای بار ترافیکی که جهت حمل بارهای سنگین و فوق سنگین استفاده می شوند عبارتند از:

-تریلی کمرشکن

-بوژی کش

-تریلی کفی

 

شرایط جابجایی محموله ترافیکی

تردد خودروها در صورتیکه از نظر وزن و ابعاد از حد مجاز عبور کند مشمول مقررات این دستور العمل بوده و برای تردد آن ها باید مجوز صادر گردد.

ابعاد و وزن مجاز

1-عرض بیشتر از 2.5 متر

2-ارتفاع 4.5 متر

3- تناژ 40 تن

4-طول کامیون

       *کامیون دو محور 10 متر

       *کامیون با یدک 12 متر

       *تریلی4 محور و بیشتر 16.5 متر

میزان بیرون زدگی بار وسایل نقلیه از مرکز آخرین محور حدود 3 متر و در تریلی ها حدود 5 متر است و حداکثر میزان جلوآمدگی بار از مرکز اولین محور حدود 1.5 متر است.چنانچه میزان بیرون زدگی و بیرون آمدگی بار بیشتر از حد مجاز باشد تحت هیچ شرایطی اجازه تردد در راه های کشور را ندارند.

سرعت مجاز وسایل نقلیه بار ترافیکی

سرعت مجاز وسایل نقلیه بار ترافیکی با طول 20 متر،حداکثر 60 کیلومتر،طول بین 20 تا 30 متر،45 کیلومتر و طول بیش از 30 متر 40 کیلومتر در ساعت می باشد.

سرعت مجاز وسایل نقلیه با عرض بین 2.6 تا 3 متر 60 کیلومترعرض بین 3 تا 4 متر 45 کیلومتر و عرض بیش از 4 متر 40 کیلومتر در ساعت می باشد.

سرعت مجاز وسایل نقلیه با ارتفاع 4.5 تا 5 متر60 کیلومترارتفاع  بین 5 تا 6 متر 45 کیلومتر و ارتفاع بیش از 6 متر 40 کیلومتر در ساعت می باشد.

 

ساعت مجاز برای تردد این ناوگان ها نیم ساعت قبل از غروب آفتاب و نیم ساعت بعد از طلوع آفتاب می باشد.

برای حمل بارهای ترافیکی باید از خودروی اسکورت استفاده شود. خودروی اسکورت باید در جلوی محموله ترافیکی با فاصله 150 متر حرکت نماید. در بعضی مواقع بار ترافیکی نیاز به دو خودروی اسکورت دارد که یکی از خودروها از پشت و دیگری از جلو محموله را همراهی کنند.

خودروهای اسکورت تجهیزاتی مانند تابلوی احتیاط،چراغ گردان،پرچم قرمز رنگ با علائم شب رنگ،جعبه کمک های اولیه و کپسول آتش نشانی به همراه خود دارند.

 

حمل بار تانکری

برای حمل و نگهداری سوخت و مایعات به صورت فله ای از تانکر و مخزن استفاده می شود.تانکرها بسته به نوع مایع حمل شونده دارای ابعاد، جنس و مدل های متفاوت هستند.

اغلب تانکرها از جنس ورق فولاد سیاه هستند، فولاد مقاوت بالایی در برابر ضربه های احتمالی حین رانندگی دارد. ضخامت ورق فولاد برای تانکر سازی حدودا سه میلیمتر تا ضخامت های بالاتر است و برای صنایع متفاوت عایق کشی و لوله کشی متفاوتی انجام میشود. مثلا برای تانکر حامل اسید باید از فولادی استفاده کرد که در برابر خورندگی اسید مقاوم باشد و در تانکر حمل قیر نیاز به عایق و مشعل است.

انواع تانکر

تانکر کانتیری

تانکرهای حمل سوخت

تانکرهای حمل قیر

تانکرهای حمل اسید

تانکرهای حمل و نگهداری چند منظوره

تانکرهای پمپ بنزین

تانکرهای استیل

واگن تانکر

 

تانکر کانتینری

در حمل و نقل بین المللی برای حمل مایعات معمولی، خطرناک و انواع گازها از تانکر کانتینری استفاده می شود. تانکر کانتینری به صورت یک جداره و دو جداره هستند.

در بالای تانکر کانتینری درب تعبیه شده که بارگیری و سوخت از آن قسمت صورت می گیرد.

مزایای تانکر کانتینری

1.از لحاظ استحکام و مقاومت تانکر کانتینری نسبت به سایر کانتینرها از مقاومت بالایی برخوردارند

2.تانکر کانتینر توسط جرثقیل به کفی و یا خطوط راه آهن و بارگیری کشتی منتقل می شود و دیگر نیازی به جابجایی مدام آن محصول نیست.

3.قطعات یدک تانکر کانتینری در سراسر جهان قابل دسترس است.

4.در صورت آسیب دیدگی فقط جداره بیرونی آن آسیب میبیند و محموله داخل تانکرها بدون خطر باقی می مانند.

5.تانکر کانتینرها در صورتی که حاوی مایعات و گازباشند در صورت نیاز میتوان بدون هیچ گونه خطری در انبارها نگهداری کرد.

 

تانکر حمل قیر

تانکرهای حمل قیر تانکرهای دوجداره ای هستند که عایق قوی در برابر دمای محیط بیرونی هستند و تا یک هفته دمای قیر را ثابت نگه می دارد.همچنین اگرمسافتی که راننده طی می کند تا قیر را جابجا کند بیشتر از هفت روز زمان ببرد، تانکر حمل قیر این امکان را دارد که توسط مشعل ساخته شده دوباره قیر داخل مخزن را گرم کند.

 

تانکر حمل اسید

تانکر حمل اسید به دلیل اینکه از حساسیت بالایی برخوردار است و خاصیت خورندگی دارد که اگر با آب ترکیب شود تبدیل به یک منفجره ی قوی می شود، ازاین بابت باید با تانکرهای مخصوص حمل شود که ضخامت ورق و عدسی این نوع تانکرها پنج میلیمتر است و گنجایش آنها بسته به چگالی اسید متغیر است.

تانکرهای پمپ بنزین

تانکرهای پمپ بنزین برای نگهداری بنزین ها در مراکز سوختگیری کاربرد دارند که طبق دستور شرکت نفت باید ضد زنگ زدگی و ضد خوردگی باشند جنس بدنه این نوع تانکرها کربن استیل یا فولاد ضد زنگ با ضخامت شش میلیمتر می باشد و حدود چهل و پنج هزار لیتر ظرفیت دارد.

تانکرهای استیل

تانکرهای استیل برای حمل مواد اولیه صنایع غذایی،دارویی و شیمیایی و همچنین خط تولید کارخانه ها کاربرد دارد.به دلیل اینکه مایع درون تانکر با بدنه مستقیم در تماس است باید بهداشت در حمل مایع رعایت شود.

خوبست بدانید که برای حمل بار از ماشین های یکسان استفاده نمی شود و بسته به نوع بار، نوع حمل کننده نیز متفاوت خواهد بود.

 

در حمل و نقل های جاده ای انواع مختلفی از حمل کننده ها جهت حمل بار به شرح زیر وجود دارد:

 انواع کامیون های باری

  • خاور یا کامیونت : که در دو مدل مسقف و روباز برای حمل بار بین 4 الی 5 تن به کار می رود.
  • لوری : در این مدل اتاق بار از اتاق راننده جدا بوده و برای حمل بار بین 5 الی 6 تن به کار میرود.
  • کامیون تک محور: توانایی حمل بار تا 10 تن
  • کامیون جفت محور: توانایی حمل بار تا 15 تن
  • کامیون اتاق دار
  • کامیون لبه دار
  • کامیون تیغه دار
  • کامیون کفی
  • کامیون مسقف
  • کامیون یخچالی
  • کامیون باری مخزنی
  • کامیون بونکر
  • کامیون میکسر: برای حمل بار مواد بتنی
  • کامیون کمپرسی
  • کشنده: برای حمل کانتینر، کفی و کانکس استفاده می کنیم.

 

 

معیار اسامی که برای این کامیون ها در نظر گرفته اند براساس فاکتورهای مختلف شامل قدرت چرخ، نوع چرخ ها و میزان باری که توانایی و ظرفیت حمل آن را دارا هستند می باشد.

 


مزایای حمل و نقل زمینی

روش حمل و نقل زمینی مزایایی نسبت به سایر روش های حمل و نقل دارد که شامل :

  • در روش حمل و نقل زمینی انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سایر روش های حمل و نقل وجود دارد که شامل سهولت در بارگیری و تخلیه بار یکی از علل مهم آن می باشد.
    • لازم به ذکر است در این روش ارسال با قرار دادن GPS بر روی کامیون های حمل بار قابلیت کنترل و پیگیری لحظه به لحظه حمل کننده بار وجود دارد که این امکان تعامل بین گیرنده و فرستنده و شرکت حمل را بالاتر می برد.
  • شیوه مناسب در حمل کالا در فواصل کوتاه
  • امنیت بیشتر در سلامت کالاهای حمل شده: این شیوه برای حمل کالاهای منزل و یا اقلام شکستنی بسیار پرکاربرد است.
  • بهینه اقتصادی در فرایند بسته بندی و ارسال
  • سرعت در جابجایی: سرعت انتقال کالا در این روش حمل و نقل نسبت به خطوط ریلی و دریایی سریع تر می باشد.
  • واسطه اصلی بین شیوه های دیگر ترابری و حمل نقل : حمل و نقل جاده ای یک واسطه اصلی بین حمل نقل هوایی، ریلی و دریایی می باشد چون محموله ارسالی تا محل بارگیری هواپیما، قطار و کشتی با کامیون حمل می گردد.

 

معایب حمل و نقل زمینی

با تمام مزیت هایی که حمل و نقل زمینی دارد می توان در کنار آن به برخی معایب آن نیز اشاره کرد که اصلی ترین خطری که در حمل و نقل زمینی وجود دارد تصادفات جاده ای می باشد که ریسک بالایی در امنیت بار حمل شده به وجود می آورد.

ولی نگران نباشید شرکت گلرنگ ترابر با بیمه کردن کل بار موجود حمل شده توسط تریلی ها و کامیون های موجود این اطمینان را برای شرکت های فرستنده بار فراهم می کنند تا با آسودگی خاطر به ارسال بار خود بپردازند.


نتیجه گیری

شرکت گلرنگ ترابر با داشتن تمام پارامترهای لازم، یکی از بهترین شرکت های حمل و نقل می باشد که در این شرایط اقتصادی به ارائه بهترین خدمات با بهینه ترین قمیت می پردازد.

همانطور که مستحضرید در روش های حمل و نقل زمینی مزایا و معایبی وجود دارد ولی بسته به مقصد مشخص شده و نوع کالای ارسالی می توان به انتخاب کامیون، تریلی و ... بپردازید. امید است با مطالعه این مطلب جواب پرسش های خود را در زمینه ارسال بار زمینی بدست آورده باشید.